Gonartroz (Diz Ekleminde Kireçlenme) Nedir?

GONARTROZ (DİZ EKLEMİNDE KİREÇLENME)

Gonartroz (Diz Ekleminde Kireçlenme) Nedir?

Diz vücudun en fazla ağırlık taşıyan ve dolayısıyla kireçlenmeden en fazla etkilenen eklemlerinden biridir. Gonartroz diz içerisinde bulunan kıkırdak dokunun çeşitli nedenlerden ötürü bozulup zayıflaması sonucu kemiklerin birbirine sürtünmesiyle oluşan diz ekleminde aşınma durumudur. İlerlemesi durumunda kıkırdaktan başlayarak kemiği, eklem kapsüllerini ve diz çevresi bağları da etkiler.

Risk Faktörleri Nelerdir?

İleri yaş
Kadın cinsiyet (Orta veya ileri yaş kadınlarda daha sık görülür.)
Obezite (Aşırı kilo)
Travma (çarpma, düşme vb.)
Yaralanma geçmişi
Romatizmal hastalıklar

Belirtileri Nelerdir?

En önemli belirti ağrıdır. Ağrı, hastalığın başlangıcında aktiviteyle artan istirahatle azalan ağrı şeklinde olup hastalık ilerledikçe günlük yaşam aktivitelerini kısıtlayacak kadar artan ağrıya dönüşmektedir. İleri vakalarda uykudan uyandıracak kadar şiddetlenen ağrı söz konusudur. Eklemlerde şişlik, kemik çıkıntılar ve şekil bozuklukları, hareket sırasında eklemden gelen sesler( krepitasyon), hareket kısıtlılığı, yürümede ve oturup kalkmada zorluk diğer belirtileridir.

Tanı Nasıl Konur?

Ayrıntılı bir fizik muayenenin ardından alınan röntgen sonuçları tanıyı netleştirmek için yeterlidir. Erken evre durumlarında röntgen görüntüleri normal olabilir, MRG yönteminden de gerek görüldüğünde yararlanılabilinir.

Tedavisinde Neler Uygulanır?

Öncelikli tedavi hastanın yaşam tarzındaki yapması gereken değişikliklerin (kilo kaybı,fizik aktivite modifikasyonu.) öğretilmesidir.Medikal tedavi fizik tedavi uygulamaları ve bölgesel enjeksiyon tedavileri ağrı ve dejenerasyon tedavisinde etkili yöntemlerdir. Kök hücre tedavisi.

PRP, akupunktur,eklem içi sıvı iğneleri, nöral terapi, proloterapi uygulanabilecek diğer tedavi yöntemlerindendir.