Kondramalazi Patella

KONDRAMALAZİ PATELLA

Kondramalazi Patella Nedir?

Diz kapağının arka kısmında yer alan kıkırdağın yumuşaması ve yapısının bozulmasıyla ortaya çıkan bir diz rahatsızlığıdır. Genç sporcularda ve dizinde kireçlenme (osteoartrit) olan yaşlılarda yaygın görülür.

Kimlerde Görülür? Risk Faktörleri Nelerdir?

Gelişim çağındaki gençlerde hızlı boy uzaması geçici kas dengesizliklerine yol açacağından bu yaş grubundaki kişiler risk altındadır. Yoğun antrenman yapan sporcularda dize aşırı yük bindiren ve tekrarlı yapılan hareketler kondramalazi patellaya neden olabilir.

Koşma, zıplama gibi diz kapağına yük bindiren hareketler, aşırı merdiven çıkma, yokuş tırmanma, diz kapağına gelen ani travmalar,kas zayıflıkları, kas dengesizlikleri kondramalazi risk faktörleri arasındadır. Ayrıca obez kişilerde ve düz taban kişilerde dize binen yük artacağı için bu kişiler de risk altındadır.

Belirtileri Nelerdir?

Tipik olarak ilk ve en önemli belirti dizin ön tarafında oluşan ağrıdır. Ağrı diz çevresine yayılabilir. Oturmadan kalkmaya geçerken, merdiven inip çıkarken artan ağrı şikayeti yaygındır. Uzun süreli oturmalarda ağrı şiddetini arttırabilir.

Diz büküp açma hareketi sırasında sürtünme hissi veya ses görülebilir.

Tanı Nasıl Konur?

Tanı hastadan alınan öykü ve yapılan fizik muayene sonucunda konur. Yeterli olmadığı veya emin olunması gereken durumlarda görüntüleme teknikleri de kullanılabilir.

Tedavisinde Neler Uygulanır?

Tedavide öncelikli amaç dize binen yükü azaltmak olacağından ilk önce hastanın günlük yaşam aktiviteleri düzenlenmelidir.

Ağrıyı azaltmak için soğuk uygulama ve ağrı kesici ilaçlar kullanılabilir. Oluşan inflamasyonu gidermek için anti-inflamatuar ilaç kullanılabilir.

Diz eklemini ve diz çevresi kaslarını güçlendirici egzersizler, olası problemleri önlemek ve ağrıyı azaltmak için fizik tedavi uygulanabilir. Diz içerisine yapılan enjeksiyonlar da uygulanan tedavi yöntemlerindendir.