Bel Fıtığı

BEL FITIĞI

Anatomi

Omurgamız çok sayıda kemikten oluşur. Omurgaların arasında disk denilen yapılar vardır. Diskler Omurlar arasında amortisör işlevi görerek omurgamızın yük taşımasında, hareketinde ve esnekliğinde önemli bir yere sahiptirler.

Bel Fıtığı Nasıl Oluşur?

5 adet bel omurumuz arasında disk adını verdiğimiz oval yapıda elastik disk dediğimiz yapılar vardır bu disklerin ortasında çekirsek kısmı etrafında ise halka tarzında kılıf kısmı mevcuttur.diskler omurganın hareketi ve yük taşıması için oldukça önem arz eder. yaşlandıkça diskin içindeki kılıf kısmında aşınma ve yıpranmam meydana gelerek ortadaki çekirdek kısmı normal bulunduğu yerden dışarıya dogru sızar ve fıtıklaşma meydana gelir.gelişen fıtık omurga kanalı içerisinde başta siyatik sinir olmak üzere sinir koklerine bası yaparak bel fıtığına bağlı belirtileri meydana getiririr.

Bel Fıtığı Kimlerde Görülür?

Erişkinlerin %80-90'ı hayatlarının bir döneminde bel ağrısı yaşamaktadırlar.Bel fıtıgı 30-50 yaşlar arasında en sık görülürken, her yaşta görülebilmektedir.

Bel Fıtığını Önleyebilirmiyiz?

Bel fıtığını artırıcı pozisyon ve hareketlerden kaçınmak, kilo almamak, düzenli egzersiz yapmak bel fıtıgını önlemede önemlidir. Ancak tüm bunlara ragmen yinede bel fıtığı gelişebilmektedir.Bel fıtığında bazı risk faktörleri önlenebilirken(kilo,hareketsizlik,yanlış yapılan hareektler, sigara içimi) , bazı risk faktörlerini (yaş,erkek cinsiyet,genetik faktörler, önceden geçirilmiş bel ameliyatları ) değiştiremeyiz.

Bel Fıtığında Risk Faktörleri Nelerdir?

Aşırı kilo(obezite) bel fıtığının en sık nedenidir. omurgaların arasında disk adını verdiğimiz yapı kilo nedeniyle aşırı baskıya maruz kalırsa, deforme olarak normal şeklini kaybeder, ve fıtıklaşır. Fıtıklaşan disk, baskı yaptığı sinirin fonksiyonlarını etkiler. Gebelikte de vücudun ağırlık merkezinin öne doğru yer değiştirmesine sebeb olarak ve alınan kilolar sebebeiyle omurgaya ek yük binmesine neden olur. Hareketsizlik: Vücudumuzun yükünü omurgamız ve omurga boyunca uzanan boyun, sırt ve bel kaslarıile karın kasları birlikte çalışarak taşırlar. Hareketsiz yaşam, düzenli egzersiz yapmama gibi durumlarda kaslar zayıflamakta ve omurganın üzerine ek yük getirmektedir. Bu yük, disklerin üzerine binerek fıtıklaşmalarına neden olur.Sigaranın disk yıpranamsını artırdığı, bilimsel çalışmalarda gösterilmiştir. Günlük yaşamda yanlış yapılan hareketler: Yerden bir yük kaldırılırken belden öne doğru eğilmek, aşırı yük kaldırmak bel fıtığı riskini artırır. Ofis ortamında masa başında yanlış duruş, sandalye ve çalışma masasının ergonomıye uygun olmaması bel fıtığını artıran hareketelerdir. Mesleki faktörler: Ağır fiziksel aktivite ve ağır kaldırma gerektiren meslekler. Devamlı öne eğilme, eğilerek dönme gerektiren meslekler, Uzun süre ayakta durma veya oturma gerektiren mesleklerde bel fıtığı sıklığı artmaktadır.

Bel Fıtığında Belirtiler Nelerdir?

Tek veya her iki bacağayayılan ağrı, ayaklarda uyuşmalar, bel hareketlerinde kısıtlılıklar, yürüme ve oturmada güçlük bel fıtığının belirtileridir.Ağrı öksürmekle ve ıkınmakla artabilir. Bacakta uyuşma hissizlik, refleks kaybı görülebilir.Bel fıtığı ilerlerse idrarını tutamama, yürüyememe bacaklarda güçsüzlük gibi belirtiler de meydana gelebilmektedir.

Her Bel Ağrısı Bel Fıtığı Mıdır?

Bel ağrısına neden olan ve bel bacak ağrısı yaparak bel fıtığı ile karışan bir çok hastalık vardır. Özellikle omuganın darlıkları, omurganın kayması, kalça eklem hastalıkları, siyatik sinir hastalıkları, priformis sendromu,romatizmal hastalıklar bunlar içinde sayılabilmektedir.

Bel Fıtığında Ameliyatsız Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Öncelikle günlük yaşam aktivitlerin düzenlenmesi, çalışılan ortamda ergonominin sağlanması, medikal (ilaç) tedavileri, Fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları, bölgesel enjeksiyonlar seçeneklerdir.

Bel Fıtığında Acil Durumlar Nelerdir?

Bacaklarda ani gelişen kuvvet kaybı (felç) veya var olan kuvvet kayıpları artıyor ise,idrar yapma ile ilgili sorunlar (kaçırma, yapamama), genital bölgeve kalçalar etrafında hissizlik gelişirse bel fıtığınız ilerlemiş ve ameliyat gerekiyor olabilir. Bu durumlarda mutlaka doktorunuza başvururnuz

Bel Fıtığında Alternatif ve Tamamlayıcı Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Ozon terapi, akupunktur,nöralterapi, kupa(hacamat terapisi), beden zihin sporları (yoga meditasyon), proloterapi bel fıtığı hastalarında uygulanabilir.

Bel Fıtıklarında Ameliyat Ne Zaman?

Bel fıtıklarında ameliyat bazı özel acil durumlar dışında en son seçenek olmalıdır.Bel fıtıklarının %1-2 si ameliyat gerektirir. Malesef ülkemizde bu oran daha yüksek gibi görünmektedir.bel fıtığı nedeniyle var olan güç kaybının giderek kötüleşmesi , yürümeyi engelleyecek derecede kas kuvvetsizliği ve his kusurunun gelişmesi (cauda eqiuna sendromu) ameliyat düşünülmesi gereken durumlardır.Bel fıtığına bağlı gelişen ağrıda tüm ameliyatsız tedavi secenekleri denenmeden ameliyat düşünülmemelidir.

Başarısız Bel Cerrahisi Sendromu Nedir?

Bel cerrahisini takiben ağrının devam etmesi olarak tanımlanmalıdır.Cerrahiye, hastanın bel patolojisine, hastanın yara iyileşme yanıtınabağlı olabilir.Çok tecrubeli cerrahların operasyonlarından sonra bile görülebilmektedir.Cerrahi sonrası aşırı tamir dokusu sinir etrafını sararak ciddi ağrıya neden olabilmektedir.bu durumu önceden ön görmek mümkün değildir. Başarısız bel cerrahi sendromu ortaya çıktığında ise ikinci bir cerrahi ile bunu düzeltmek daha da riskli olmaktadır. Yapılan bilimsel çalışmalar uzun vadede ameliyat olanlarla olmayanlar arasında klinik iyilik anlamında bir fark olmadığını göstermektedir.Bu nedenle ameliyat kararı cerrah fizik tedavi hekimi ve hasta ile birlikte verilmelidir.