Fibromyalji

FİBROMYALJİ

Fibromyalji Nedir?

Tüm vücutta yaygın ağrı ve hassas noktaların varlığı ile karakterize kas iskelet sistemi hastalığıdır. Toplumda %2-4 oranında izlenir. Her iki cinsiyette de görülebilirken, kadınlarda daha sık izlenir. Sıklıkla 30-50 yaş aralığında görülür. Bazı romatizmal hastalıklara da eşlik edebilir.

Fibromyalji Gelişiminden Sorumlu Faktörler Nelerdir?

Bu hastaların santral sinir sistemlerinde ; ağrının algılanmasında, ve ağrıya karşı verilen yanıtlarda anormallikler mevcuttur. Hastalığa karşı genetik yatkınlık söz konusu olup, vücuttaki ağrı yolaklarında görevli bazı maddelere ait problemli genler tespit edilmiştir. Endokrin, metabolik bazı faktörler, bağışıklık sistemine ait fonksiyon bozuklukları , geçirilmiş enfeksiyonlar, uykunun evrelerinde görülen değişiklikler , kas hasarı ve kaslarda işlev bozuklukları, psikolojik faktörler hastalıktan sorumlu tutulan başlıca faktörlerdir.

Fibromyalji Belirtileri Nelerdir?

En önemli belirtisi kronik yaygın vücut ağrıları ve belirli vücut bölgelerinde hassasiyettir. Ağrı, vücudun hem solunda hem sağında, hem alt hem üst vücut yarısında hissedilir. Ağrının en çok hissedildiği bölgeler; boyun, bel, alt ekstremite , sırt, dirsek, göğsün ön tarafı, çenedir. Ağrı geniş bir alandadır ve hasta sınırlarını net olarak çizemez. Stres, hava değişikliği, zorlu aktiviteler, uyku problemleri ağrıyı arttıran faktörlerdir. Fibromiyalji hastalarında sabah tutukluğu yaygındır . Tutukluk tüm vücutta hissedilir ve fonksiyonel kayıp oluşturmaz. Yumuşak dokularda şişlik hissi izlenebilir. Yorgunluk ve halsizlik hastaların yaklaşık olarak %75- 90’ında orta ve ciddi düzeyde görülebilir . Hastalar tipik olarak daima yorgun olduklarını ifade ederler. Aksiyete, depresyon, migren ve migren dışı baş ağrıları, çene eklemi problemleri, dismenore, gastrointestinal problemler, raynauld fenomeni , ağız ve göz kuruluğu, huzursuz bacak sendromu, irritabl barsak sendromu, sistit, zihinsel karışıklık, hafıza problemleri , seksüel disfonksiyon, kronik pelvik ağrı bu hastalık ile birlikte görülebilen klinik durumlardandır.

Fibromyalji Tanısı Nasıl Konur?

Tanı detaylı anamnez ve fizik muayene bulguları ile konur. Ayıcı tanı için gerekli görüldüğünde tetkikler yapılabilir.

Fibromyalji Tedavisinde Neler Yer Alır?

Tedavide multidisipliner yaklaşım önemlidir. Hastaya hastalığı hakkında bilgi verilmesi endişeleri ve çaresizlik duygusunu azaltmada önemlidir. İlaç tedavisinde antidepresanlar, ağrı kesiciler, kas gevşeticiler, bazı antikonvulzan ilaçlar verilebilir. Tedavide düzenli egzersiz çok önemlidir. Aerobik egzersizler, gevşeme ve esneklik egzersizleri, su içi egzersizler önerilir. Kişinin ağrı algısının değiştirilmesinde kognitif davranışsal terapi etkilidir. Fizik tedavi uygulamaları ve bölgesel enjeksiyon tedavileri ağrı ve hassas nokta tedavisinde etkili yöntemlerdir. Akupunktur, Ozon terapi, Nöralterapi , Masaj, Yoga, Enerji terapileri, Biofeedback, Hipnoterapi , Qigoing, Besin gıda takviyeleri uygulanabilecek tedavi yöntemleri arasındadır.